Saturday, October 8, 2011

ROSELLE COLLAGEN




BEST BUY : RM28 (Pasaran : RM33)

Khasiat Roselle :

1) Bertindak sebagai anti penuaan.

Kandungan vitamin C yang tinggi dan berserat dalam Roselle dapat membantu melambatkan proses penuaan.Ini berikutan anti oksida yang dihasilkan oleh vitamin C tersebut menghalang perkembangan radikal bebas dan membolehkan pengamalnya kelihatan lebih muda dan berseri-seri.

2) Pencegah kepada penyakit kronik.

a) Penyakit Kardiovaskular :
Peningkatan ketebalan LDL(Low Density Lipoprotein “kolesterol jahat” ) dalam sistem darah akan menyebabkan arteri tersumbat. Justeru pengamalan minuman Roselle dapat meminimakan kadar ketebalan LDL tersebut dan mengurangkan risiko penyakit Tekanan Darah Tinggi.

b) Penyakit Kanser :
Punca utama penyakit Kanser adalah pencemaran. Masalah pencemaran yang berleluasa kini samada pencemaran udara, makanan dan lain-lain menjadi faktor utama penyakit kanser. Kekayaan serat dan vitamin C dalam Roselle mampu bertindak sebagai anti kanser dalam tubuh badan manusia.

3) Roselle sebagai ubatan tradisional.

Roselle turut digunakan secara tradisional untuk mereka yang sering mengalami masalah selsema .Ia turut digunakan sebagai minuman kesihatan yang utama kepada mereka yang mengalami demam panas.

4) Melegakan stress.

Bagi mereka yang menghadapi masalah stress, pengambilan Roselle dapat membantu menurunkan suhu dan menstabilkan emosi.

Lain-lain khasiat Roselle :
Dapat meningkatkan sistem pertahanan tubuh badan manusia.
Dapat mengatasi masalah tekanan darah
Membantu proses pencernaan
Meningkatkan kandungan vitamin C dalam badan
Mencegah masalah peradangan pada salur kencing dan menghalang pembentukan
batu ginjal
Dapat membantu mengubati luka luar dan dalam

Khasiat dan fungsi kolagen :

1)Mengekalkan kelembapan dan mencegah kedutan

Kolagen dapat meningkatkan penghasilan sel-sel baru dalam badan,membantu memelihara dan melembutkan kulit. Kolagen juga dapat menghilangkan kedutan dan melambatkan proses penuaan.

2) Menguatkan tulang

Masalah osteoporosis dan kekejangan kaki adalah berpunca dari kehilangan kolagen yang membentuk 80% daripada jumlah kepadapatan tulang .Pengambilan kalsium tambahan tidak dapat menangani masalah tersebut.Hanya melalui pengambilan kolagen yang mencukupi dapat mengembalikan kepadatan tulang yang normal dan dapat melambatkan osteoporosis.

3) Melambatkan proses penuaan

Gejala-gejala penuaan akan kelihatan apabila usia semakin meningkat kerana kandungan kolagen dalam kulit semakin berkurang dan kulit yang mengalami masalah kekurangan air akan menjadi kusam.Justeru pengambilan minuman kolagen dapat memelihara kecantikan dan keremajaan kulit.

4) Mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmen

Kolagen dapat merapatkan sel-sel dan mempercepatkan pembentukan sel-sel baru. Maka secara efektifnya kolagen dapat mencegah pengumpulan pigmen dan racun serta membantu mencerahkan kulit.









Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...